Sommaren är härlig med mer tid för familjer att vara tillsammans. Sol, bad, utflykter, grill och andra fester hör semestertider till. Men tyvärr blir det ofta även mer öl, vin och sprit. För barnens skull uppmanar vi föräldrar, mor- och farföräldrar och andra vuxna, att inför sommaren tänka över sin egen alkoholkonsumtion, helst avstå helt.

Läs gärna mer här på hemsidan om Blå Bandet och om du vill ansöka om medlemskap för att stödja vår verksamhet
Ibland tror vuxna att det inte gör något att dricka alkohol men redan vid måttlig konsumtion, märker barnen hur de vuxnas beteenden förändras. Detta skapar osäkerhet och oro. Barn kan känna sig otrygga när vuxna dricker alkohol, då alkoholen kan förändra humör, röstläge och beteende. Även små förändringar kan göra barn osäkra eller rädda, särskilt om vuxna blir högljudda, mindre uppmärksamma eller tappar kontrollen.
Alkohol riskerar att försämra omdöme, reaktions- och koncentrationsförmåga. Därmed försämras den vuxnes möjlighet att ta sitt ansvar för säkerheten kring barnet och reagera om något händer – barnet skadar sig eller behöver annat stöd av vuxen.
Även hos dem som uppfattar sig som ”normalkonsumenter” påverkar det barnen. Blå Bandets kampanj ”Nykter sommar – för barnens skull!” vill sätta fokus på barnperspektivet; att som vuxen kunna sätta sig in i hur barn uppfattar vuxnas alkoholbruk.
Vi vet att många tycker att det är naturligt att dricka alkohol i sociala sammanhang. När barn och unga finns med i är det ändå säkrast att vuxna avstår. Barns trygghet behöver vara det man väljer i första hand!
Om vår verksamhet för anhöriga till någon med beroendeproblematik
Våra andra hemsidor och tidningar
