logotransp 81h1

bestbokw  blimedlemw  gavanw 

Ny dag med nya intryck, erfarenheter och känslosamma upplevelser. Vi fick möjlighet att besöka en hemlig illegal sprittillverknin...

Den första kvällen i Kisumu, Kenya, gav närkontakt direkt med den verklighet som alltför många barn växer upp med. Ett liv på gatan.

torsdag, 22 december 2016 19:16

Nu finns studieplan till Lyssna på barnen!

Börja det nya året med en studiecirkel!

fredag, 19 augusti 2016 13:54

Blåbandsförbundet anmäler alkoholreklam

Per-Olof Svensson, Blåbandsförbundets organisationssekreterare, anmäler en annons för alkohol i tidningen Aftonbladet. Annonsen saknar den informationstext som enligt alkohollagen måste finnas. Anmälan har gjorts till Konsumentverket och Alkoholgranskningsmannen.

söndag, 20 september 2015 16:14

Francis Murphy plaketten till Jan Lundberg

Jan Lundberg webb 2I samband med finalen för det veckolånga firandet av Princess Hall med Blå Bandet som ägare i 25 år, utdelades förbundets högsta utmärkelse.

Ann-Marie LindgrenI samband med Blåbandsförbundets rikskonferens på Hellidens folkhögskola i Tidaholm, tilldelades Ann-Marie Lindgren, Ersboda Blåbandsförening, Umeå, förbundets högsta utmärkelse Francis Murphy-plaketten med följande motivering:

Föreningspris Stockholm-Västerort webbI samband med Blåbandsförbundets rikskonferens på Hellidens folkhögskola i Tidaholm, tilldelades Stockholm-Västerort Blåbandsförening Blåbandsförbundets utmärkelse ”Framgångsrik förening” med följande motivering:

måndag, 28 juli 2014 00:00

Uttalande: Begränsa alkoholreklamen!

- Vi ser att alkoholreklamen breder ut sig kraftfullt i både nationell och lokal tidningsmedia, i Tv-kanaler, webb och sociala medier.
- Att alkoholföretag satsar så mycket betyder givetvis att det betalar sig med ökad försäljning, säger Per-Olof Svensson, Blå Bandets organisationssekreterare.
- Den indirekta reklamen genom sponsring i bland annat idrottssammanhang med produktnamnsplacering, innebär en fortsatt avtrubbning där vi påverkas utan att vi ens tänker på detta.
Därför uppmanar Per-Olof Svensson:
- Nu är det dags för politiker att genomföra åtgärder för att begränsa alkoholreklamen och därmed ta alkoholpolitiskt ansvar!

Sida 5 av 6