I samband med ett seminarium i Soberian, Almedalen, Visby, överraskades Sven Liljesson, redaktör för nyhetssajten Drugnews, med att tilldelas Blåbandsförbundets opinionsbildarutmärkelse av vice förbundsordförande Nils-Åke Pehrsson och organisationssekreterare Per-Olof Svensson.
- Jag blev absolut överraskad, det var helt oväntat, kommenterar Sven Liljesson.
Liljesson var bokad för att skriva om seminariet för att locka honom ovetande till utdelningen av utmärkelsen.
- Kul att få ett pris och få uppskattning i folkbildningens tjänst och bevaka frågor som ligger mig varmt om hjärtat.
Sven Liljesson har tidigare jobbat på tidningar och TT och beskriver sig själv som en ”murvel”, dvs. grävande journalist.
- Folkrörelsernas arbete behöver uppmärksammas, och här spelar Drugnews en roll tillsammans med annan media. Jag som person tycker att det är jätteviktigt att följa alkohol och drogfrågorna.
Motivering:
Sven Liljesson, journalist och redaktör för nyhetssajten ”Drugnews”, har under många år bevakat alkohol- och narkotikaområdet på ett initierat sätt.
Vid många debatter, seminarier och konferenser har han ställt de tuffa frågor som många kanske tänkt, men inte kommit sig för att fråga.
Drugnews egen beskrivning av uppdraget är att de är” nyhetsbyrån som tar tempen på drogkampen”. Genom åren har flera avslöjanden gjorts och det är tack vare Sven Liljesson.
För Blå Bandet är opinionsbildning viktigt. Därför är det värdefullt med en ständigt närvarande medial bevakning som också har stor kunskap.
Blå Bandet startade i Sverige med tidningen 1883. Till minne av den första redaktören Oskar Eklund, delas denna utmärkelse ut till en duktig opinionsbildare vartannat år. År 2017 till Sven Liljesson.
Bild:
Sven Liljesson, Drugnews, överraskades med Blå Bandets opinionsbildarutmärkelse av Per-Olof Svensson, organisationssekreterare och Nils-Åke Pehrsson, vice förbundsordförande.
Fotograf: Ingalill Söderberg
Hur kan förskolepersonal uppmärksamma och agera när barn påverkas av föräldrars missbruk? Svåra men viktiga frågor som fokuserades på ett seminarium i Stockholm i samband med uppmärksamhetsveckan ”Förskolan spelar roll”.
Den första kvällen i Kisumu, Kenya, gav närkontakt direkt med den verklighet som alltför många barn växer upp med. Ett liv på gatan.
Ny dag med nya intryck, erfarenheter och känslosamma upplevelser. Vi fick möjlighet att besöka en hemlig illegal sprittillverknin...
Börja det nya året med en studiecirkel!
Per-Olof Svensson, Blåbandsförbundets organisationssekreterare, anmäler en annons för alkohol i tidningen Aftonbladet. Annonsen saknar den informationstext som enligt alkohollagen måste finnas. Anmälan har gjorts till Konsumentverket och Alkoholgranskningsmannen.
- Vi ser att alkoholreklamen breder ut sig kraftfullt i både nationell och lokal tidningsmedia, i Tv-kanaler, webb och sociala medier.
- Att alkoholföretag satsar så mycket betyder givetvis att det betalar sig med ökad försäljning, säger Per-Olof Svensson, Blå Bandets organisationssekreterare.
- Den indirekta reklamen genom sponsring i bland annat idrottssammanhang med produktnamnsplacering, innebär en fortsatt avtrubbning där vi påverkas utan att vi ens tänker på detta.
Därför uppmanar Per-Olof Svensson:
- Nu är det dags för politiker att genomföra åtgärder för att begränsa alkoholreklamen och därmed ta alkoholpolitiskt ansvar!
I samband med Blåbandsförbundets rikskonferens på Hellidens folkhögskola i Tidaholm, tilldelades Stockholm-Västerort Blåbandsförening Blåbandsförbundets utmärkelse ”Framgångsrik förening” med följande motivering: