logotransp 81h1

Pressmeddelande från SLAN

Gårdsförsäljning mitt i stan

Pressmeddelande 2018-04-12

Det tillkännagivande som riksdagens socialutskott idag röstat igenom kan för en del inge förhoppningar om gårdsförsäljning som dock bör ställas på kontot osäkert och omöjligt, anser SLAN´s styrelse i ett uttalande efter styrelsesammanträdet på torsdagen.

Det som är oroande och som motiverar att vi avvisat alla försök att öppna upp för denna försäljning är att gårdsförsäljning utifrån all kända fakta, via två av varandra oberoende statliga utredningar, kommer att underminera Systembolagets monopol. Det är tydligt utifrån de EU-regler som vi som land är förbundna att följa. Genomförande av gårdsförsäljning skulle dessutom möjliggöra för mikrobryggerier i storstäderna att bedriva direktförsäljning. Bara i Stockholm handlar det om ett 40-tal mikrobryggerier som kommer att kunna sälja alkohol bredvid Systembolaget med privat vinstintresse.

• Det är bra att alla partier i Riksdagens socialutskott oavsett majoritetsskrivning eller reservation slår fast att Systembolagets detaljhandelsmonopol ska upprätthållas. Det välkomnar vi från SLAN´s styrelse, säger Anders Andersson, ordförande i SLAN.

Begränsning av utbud och ålderskontroll via det statliga Systembolaget, som stöds av 85 % av svenska befolkningen, är en hörnsten i svensk alkoholpolitik som syftar till god folkhälsa och långsiktigt bidrar till att människor kan undvika skador och våld på grund av alkoholkonsumtion.

• Vi konstaterar att utskottsmajoriteten sänder ut ogrundade förhoppningar när de tror att de utan några nya utredningsunderlag eller förhandsbesked från EU kan kombinera Sveriges solidariska och restriktiva hållning samtidigt som gårdsförsäljning av alkoholdrycker tillåts. Detta är lika omöjligt som att förena vatten och eld, säger SLAN-ordföranden Anders Andersson.

För mer information:

Anders Andersson, ordförande SLAN, 070-249 82 12

Håkan Eriksson, generalsekreterare SLAN, 070-710 66 70

SLAN - Sveriges Landsråd för alkohol- och narkotikafrågor, är en sammanslutning av 27 organisationer som vill verka för en solidarisk och restriktiv alkoholpolitik samt för ett narkotikafritt samhälle.

Stöd Blå Bandet

• Genom Blåbandsgåvan kan du ge allmänt stöd till Blå Bandet eller rikta det till särskilda verksamheter.
    Genom Gåvogram ger du ett bidrag och vi skickar ett gratulerationskort.
    Genom Minnesfonden hedrar vi dem som avlidit, vi skickar minnestext.
    Genom att köpa medlemslotter som ordnas två gånger per år stödjer medlemmar verksamheten.

Redaktion login