logotransp 81h1

bestbokw  blimedlemw  gavanw 

PRESSMEDELANDE 2019-10-19

Nu har Blå Bandet fått nog av alkohol- och spelreklam i TV, tidningar och internet samt dold narkotikareklam. Därför har Blåbandsförbundet startat en kampanj för att stoppa beroendereklamen, som visar sig under flera olika skepnader, både lagliga och olagliga.

Det gäller för alkohol, spel och narkotika där alla tre delar både var för sig och tillsammans för många människor skapar en allvarlig beroendeproblematik. Särskilt allvarligt är den dolda reklamen som riktas speciellt till unga människor.

- Vi ser att dessa tre olika produkter skapar beroenden och det finns stora pengar att tjäna. Agendan är tydlig hos beroendeindustrin som storsatsar, säger Emil Gillsberg, verksamhetstrateg på Blåbandsförbundet.

- Därför vill vi skapa en bred opinion för att få stopp på beroendereklamen, uppmanar Susanne Jensen, Blåbandsförbundets ordförande.

Alkohol får inte marknadsföras till unga under 25 år. Men det sker ändå genom medveten eller omedveten marknadsföring. I sociala medier visas alkohol upp i festliga sammanhang och även alkoholprovning utförs där bloggare och influerare ger sina omdömen. Eftersom målgruppen är tydlig till unga, innebär det också att många äldre inte vet om att detta förekommer.

Den tillåtna vinreklamen fyller tidningarna med stora annonser inför veckosluten. Branschen själva påstår att det inte ökar försäljningen men då skulle de väl knappast annonsera! Samma med den återkommande och intensiva alkohol- och spelreklamen i TV.

Särskilt spelreklamen var så intensiv som trots den nya licenseringen, där krav finns på återhållsamhet, innebar att det har utdömts vite och indragna licenser. Det är positivt att regeringen och spelinspektionen agerar. Men trots allt är det många människor som har drabbats av att hamna i svåra skuldfällor och även här är unga en särskilt utsatt riskgrupp.

Narkotika är olagligt och det finns en majoritet hos allmänheten för att det så ska förbli. Men även här finns stora ekonomiska intressen hos beroendeindustrin. Genom att framställa cannabis som positivt i TV-serier och sociala medier är det en väg att kringgå förbud och försöka skapa normförskjutning.

- Det är nu oerhört viktigt att vi tillsammans uppmärksammar, ifrågasätter och agerar för att få stopp på beroendereklamen. För de oskyddade konsumenter som inte har förmågan att stå emot, blir det för många allvarliga sociala konsekvenser, konstaterar Per-Olof Svensson, Blåbandsförbundets organisationssekreterare.

Blåbandsförbundet startar nu en särskild hemsida för kampanjen ”Har du också fått nog? Stoppa beroendereklamen!”. På www.fattnog.se finns mer information samt den nya film som Blåbandsförbundet har producerat med stöd från SAFF, Stiftelsen ansvar för framtiden. Där finns också möjlighet att engagera sig, både genom att ställa sig bakom uppropet och att bli medlem.

PRESSKONTAKT                                                                       www.fattnog.se    www.blabandet.se
Susanne Jensen, förbundsordförande                                        Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. 072-2413345
Per-Olof Svensson, organisationssekreterare                          Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. 070-5682320
Emil Gillsberg, verksamhetsstrateg                                            Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. 073-3423334     

Har du också fått nog webb      

Gruppen 17-29 år dricker i genomsnitt fyra gånger per månad medan personer mellan 65 och 85 år i genomsnitt dricker sex gånger per månad. Däremot dricker de yngre sig berusade i högre utsträckning. Det framgår av en ny rapport från CAN, Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning.

Rapporten "Befolkningens självrapporterade alkoholvanor 2004–2018" visar också att den totala alkoholkonsumtionen i Sverige har ökat bland personer över 65 år (65-85 år).

- Den äldsta åldersgruppen tillhör en generation som har med sig vanan att dricka mer än sina föräldrar, säger Ulf Guttormsson, avdelningschef på CAN. Det handlar alltså inte om att de ökar sitt drickande när de blir äldre, utan att det är andra människor i åldersgruppen.

Om man ser till hela befolkningen så har den totala konsumtionen av alkohol minskat successivt i Sverige mellan 2004 och 2018. Nedgången är störst för män under 50 år. Män dricker fortfarande mer än kvinnor i alla åldersgrupper, men skillnaderna mellan hur män och kvinnor dricker har minskat med tiden.

Rapporten visar även att de som dricker smugglad alkohol och hemtillverkad sprit har mer omfattande alkoholvanor än övriga konsumenter. Detta förklaras delvis av att det främst är yngre respektive män som dricker smugglad alkohol och hemtillverkad sprit, men även av att denna grupp, oavsett ålder och kön, i högre grad tenderar att söka sig till sådana källor

Läs om detta och ytterligare 14 nyheter i senaste nyhetsbrevet!

onsdag, 18 september 2019 12:08

15 nyheter samlat för enkel läsning

Nyhetsbrev nr: 15 "Fakta - argument - debatt"

– Personligen skulle jag vilja stänga Systembolaget även fredag och lördag, som motvikt till moderaternas förslag och till förmån för alla barn som inte har friheten att välja bort uppväxt i familjer med missbruk, säger Per-Olof Svensson till Drugnews. Läs hela artikeln på Drugnews!

https://drugnews.nu/2019/09/13/m-oppna-systemet-pa-sondagar/

 

tisdag, 27 augusti 2019 09:21

Göran Hägerdal ny förbundsrektor i NBV

Göran Hägerdal presenteras som NBVs nya förbundsrektor. Göran har flera års erfarenhet av arbete inom scoutrörelsen. Nu senast kommer Göran från Special Olympics World Winter Games 2021 , där han arbetat som projektledare.

https://www.mynewsdesk.com/se/nbv/pressreleases/nbv-presenterar-ny-foerbundsrektor-2910513

Göran har tidigare varit generalsekreterare för Nykterhetsrörelsens Scoutförbund (NSF), biträdande generalsekreterare på Svenska Scoutrådet och som Executive Director för världsscoutjamboreen 2011 i Sverige. Han har varit Global Director for Scouting´s Development på The World Scout Bureau, Global support och därför även internationell erfarenhet.

- Jag är så otroligt glad att Göran antagit viktiga uppdraget som förbundsrektor på NBV. Hans unika profil med ledande befattningar i flera stora idéburna organisationer kombinerat med hans djupa förankring i NBVs värderingar gör honom till rätt person. Styrelsen känner sig trygg i att Göran är rätt person för att se till att NBV fortsätter sin spännande utvecklingsresa och att folkbildningen i Sverige stärks, säger förbundsordförande Vidar Aronsson.

NBV har nyligen genomfört en stor omorganisation för att stärka folkbildningsarbetet över hela landet. Göran har i uppdrag att leda NBVs framtida utveckling och bygga vidare på det arbete som tidigare genomförts för att nå fler människor med folkbildningen.

- Jag ser fram emot att få vara med och stötta människor som kommer samman för att bilda varandra och möjliggöra människors egenvalda gemensamma bildningsresor. Jag ser också fram emot att jobba för nykterhet, demokrati och folkbildning, säger NBVs nya förbundsrektor Göran Högerdal.

Göran Hägerdal tillträder formellt den 16 september sin nya tjänst som förbundsrektor för NBV.

NBV, Nykterhetsrörelsens Bildningsverksamhet, bedriver folkbildningsverksamhet över hela Sverige. Vi är landets äldsta studieförbund med 120 års erfarenhet av folkbildning. Vi lägger särskild vikt vid frågor som handlar om alkohol och andra droger, folkhälsa och integration. NBVs verksamhet växer och når fler deltagare. De senaste fyra åren har verksamheten ökat med ca 50 procent

Välkomna tt njuta av höstfagert Sälen! Fjällgården bjuder in.

lördag, 17 augusti 2019 07:11

Nyhetsbrev 13 - läs och bli uppdaterad!

En läsarreflexion och 18 sammanfattande nyheter om alkohol och narkotika.

Klicka på rubriken för länk till de olika programmen.